Vakantie september 2004

Km stand 74969
vertrek Km stand 75231
aankomst21 augustus

We zijn van plan drie weken op vakantie te gaan richting Harz en starten vandaag om half een met de eerste etappe naar Aalten in de Gelderse achterhoek. Waar we na een lunchpauze ergens op een parking bij Bunnik om kwart over drie aankomen. We zijn de enige camper die er staat vandaag. Na aankomst gaan we eerst even wat drinken op het piepkleine terrasje van de plaatselijke banketbakker en verwennen onszelf met een aardbeislagroom gebakje. We halen nog even wat appels bij de Aldi en gaan dan weer terug naar de camper. Daar aangekomen kom ik tot de ontdekking dat piepmiep ( de GPS) het niet meer wil doen doordat er ergens een systeemfile corrupt is in de PDA. Dat is stevig balen de eerste dag al dat dat ding het begeeft. Hadden wij op gerekend dat we lekker alle wegen door miepie voorgekauwd zouden krijgen en nu moeten we toch zelf alles opzoeken. We bellen Frank op, en deze is helemaal verbaasd dat wij hier zijn en zij komen morgen ook even langs. Toen ik zachtjes aan wilde beginnen met het eten, bleek dat Marian het gehakt in het vriesvak had gedaan en het dus bikkelhard was. Een goed excuus om toch maar in het dorp te gaan eten. Het ziet er wat dreigend uit, maar we houden het in ieder geval droog tot we bij het marktplein komen en daar ontdekken dat er een soort hardloopwedstrijd gaande is en er ook heel gezellig een dweilorkest staat te toeteren op het plein. We gaan restaurant Stegers op de markt eten en dat blijkt een uitstekende keuze te zijn. Het is er niet alleen gezellig druk maar het eten is uitstekend. De vegetarische schotel van Marian is met veel fantasie opgemaakt en de porties zijn zodanig dat wij het absoluut niet weg kunnen werken samen. De cappuccino met kersenbonbon is een goede afsluiting van de maaltijd. Een leuk begin van de vakantie in ieder geval. Als wij gaan afrekenen begint het buiten helaas wel te regenen en we gaan dus snel terug naar de camper.

22 augustus
aankomst Altenbergen Km 75237

we starten de dag rustig met een lekker ontbijtje en vullende watertank vast bij. Om een uur of 11 komen Sandra en Paul met de kinderen een een half uurtje later komen ook Frank en Arjan op de fiets aan. Een hele drukte op de zondagmorgen in onze camper. We krijgen een lekkere fles Retsina en Olympisch gebak van de jongens en Sandra heeft een lekkere appeltaart bij zich. Een behoorlijk aangeklede koffie dus. Heel gezellig allemaal. Om een uur of 1 vertrekt iedereen weer en ik kom even later tot de ontdekking dat Sandra haar spijkerjack met telefoon er in bij ons heeft laten hangen. Even bellen dus maar. Ondertussen luchen we even en daarna nog even het toilet legen en afvalwater lozen en dan weer weg. We gaan richting Steinfurt, maar daar aangekomen is het moeilijk om de camperplaats te vinden. We komen op de parking bij het natuurpark, maar deze is erg vol met gewone auto’s en geeft niet de indruk ook een camperplaats te zijn. Bij navraag zou het wel zo moeten zijn. We drinken een lekker glaasje witte wijn en gaan in de camper maar even de route langs om te kijken of er nog een andere camperplaats dichtbij is. Altenbergen is 10 km verder en daar schijnt er een te zijn bij een sportcentrum. Ook dat is niet goed aangegeven maar met wat vragen weten we die te vinden. Het is er heel stil en het ligt tegen een heel nieuwe wijk aan met mooie en vooral heel grote huizen. Bij een wandelingetje door de buurt ontdekken we vlakbij een Lidl. Morgenochtend bij het vertrek dus eerst maar even langs gaan.

23 augustus
aankomst Paderborn 13.10uur
Km 75358 parkeerplaats €3,- per dag

Na onze proviandering bij de Lidl gaan we op weg naar Paderborn. Het is een niet al te drukke mooie tweebaansweg en bij Paderborn aangekomen is de camperparkeerplaats heel goed aangegeven. We staan dus binnen een paar minuten en gaan de stad maar snel verkennen. Natuurlijk is het eerste wat ik zo ongeveer zie een Grieks restaurant. Goed begin………..De hoek om lopend komen we nog een paar Griekse Giros tentjes tegen. Dat kan hier niet meer stuk dus. Het is een stad met mooie oude huizen en leuke straatjes. In het centrum staat er een grote Domkerk met een enorm hoge toren. Ook aan winkelstraten ontbreekt het hier niet. Al met al een gezellige stad waar we het wel een paar dagen zullen uithouden. Tegen de avond strijken we eerst even neer op een terras om een glaasje wijn te drinken en gaan daarna naar het Griekse restaurant dat Ipiros heet. De mensen blijken uit Agia Irini bij Parga te komen en we hebben er een leuke avond met lekker eten. Daarna maken we nog een rondgang langs wat verlichte torens, maar dat is wat erg veel gevraagd voor mijn rug en we gaan maar terug naar de camper.

24 augustus

We gaan na ons ontbijt weer verder met Paderborn verkennen en bezoeken eerst het museum naast de Dom. Een aardig museum met kerkelijke kunst en de schatten van de Dom. Daarna eerst een grote cappuccino op een terras en verder wat winkelen. We gaan lunchen bij een naar ons idee Grieks tentje, maar de mensen die er staan zijn Koerden. De giros is er wel goed en daar gaat het om. Terug naar de camper om wat te rusten en de regenbuien over ons heen te laten gaan. Eind van de middag lijkt het beter te gaan en gaan we alsnog nog even naar de stad terug. We worden daar overvallen door een enorme onweersbui en wachten naar even om weer terug te gaan. s´Avonds eten we in onze camper.

25 augustus
aankomst Hameln 12.30 uur
Km 75431 Camping € 15, per dag

We gaan in de loop van de morgen op weg naar Hameln. Halen onderweg nog wat broodjes en komen rond half een in Hameln. Daar is de camping met camperplaats zeer goed aangegeven en we zijn er dus zo. We staan langs de Weser op een camping die door een Griekse familie wordt gerund en er is een Grieks restaurant op de camping……..Dit is dus de juiste camping voor ons….. Nadat we staan en even wat gegeten hebben gaan we te voet naar Hameln. Het is een kleine 20 minuten lopen naar het centrum. Erg leuk stadje. We komen tot de ontdekking dat er op woensdagmiddag om half 5 een musical over het rattenvanger verhaal wordt opgevoerd op de markt. We hebben nog een uur en gaan dus eerst maar wat drinken op een terras. De musical blijkt erg leuk te zijn en we blijven hem helemaal uitkijken voor we weer terug gaan. s´Avonds gaan we uiteraard in het restaurant eten en komen tot de ontdekking dat de mensen uit Ioanina komen. Er is erg snel contact en het wordt een heel leuke avond. Een leuke start hier in Hameln.

26 augustus

We starten de dag rustig en blijven bij de camper hangen tot na de lunch. Daarna gaan we de stad in en lopen al die leuk straatjes vol vakwerkhuizen door. Bij de VVV kopen we een paar kaarten en magneetratjes voor op de koelkast. We gaan wat op een terrasdrinken maar het weer is behoorlijk betrokken en we gaan dus maar terug. Wat later gaan we nog even naar de supermarkt waar we een alternatief vinden voor de Grand Marnier van Marian. We besluiten om vanavond toch maar weer bij Irini in het reataurant te gaan eten. Het is er vanavond behoorlijk druk. Heel wat anders dan gisteren toe wij bijna alleen waren. Ook nu weer is het heel gezellig en krijgen we weer een extra ouzo en een tsipouro……..mmmmmmm lekker hoor.

27 augustus.

Bij het opstaan zien we het al, dit wordt een sombere regendag. Tussen twee buien door gaan we even naar de supermarkt om een paar flessen orangen-liqueur te kopen. Verder nog even naar de VVV op de fiets in de regen om een paar ratjes bij te halen en gaat Marian nog even het museum bekijken. We eten in de camper en denken er over om toch morgen maar te vertrekken. De weersverwachting hier is niet geweldig en we gaan maar wat naar het zuiden zakken. Misschien is het bij de Moezel wel iets beter. Marian gaat na het eten nog wat kleren in de wasmachine stoppen zodat we alles weer schoon hebben voor de volgende week.

28 augustus

Het weer is een stuk beter als wij wakker worden en we besluiten ons oorspronkelijke plan toch maar uit te voeren. We gaan een stuk fietsen naar Hessisch Oldenburg. Een stadje op 13 km van Hameln. Aardig plaatsje maar niet echt bijzonder. We eten er een hapje in een plaatselijk bruin kafe en gaan daarna via Fisbeck terug. In Fisbeck bezoeken we de oude Stifstskirche waar toevallig net een rondleiding begint door een plaatselijke oude dame die vast schooljuf is geweest. Zo komt ze i n haar verhaal tenminste wel over. We drukken onze snor snel als daar een mogelijkheid voor is. ´s Avonds gaan we voor de laatste maal eten bij Irini in het restaurant. Het is zaterdagavond en het is behoorlijk druk. Dat komt ook doordat er een hele stoet Noorse campers is gearriveerd die allemaal grote snitzels willen hebben ( volgens Irini). Het is voor ons in ieder geval heel gezellig en we krijgen nog een flesje Malamatina mee voor onderweg.

29 augustus
aankomst Goslar 13.15 uur
km 755444 parking gratis

Zondagmorgen na het ontbijt gaan we opbreken om te vertrekken naar Goslar. We moeten nog ons afvalwater lozen en hebben de grootste moeite om dat zonder grote schade te doen. Het is er erg nauw en we raken met de achterkant van de camper wel even de trap. Gelukkig valt het allemaal nogal mee. Bij het afrekenen krijgen we van Michael nog een 2 literfles Retsina mee, en wordt er bij het afscheid dik gezoend met iedereen. We hebben er weer een stel Griekse vrienden bij. In Goslar aangekomen is het even zoeken naar de juiste parkeerplaats. We vinden hem redelijk snel en gaan de stad bezichtigen. Het is heel redelijk weer geworden en alles ziet er heel gezellig uit. Probleem is wel dat ik na anderhalf uur helemaal versleten ben en haast niet meer vooruitkom. Ik heb zowel van mijn been als van mijn schouder behoorlijk veel last, en we gaan dus maar naar de camper terug. We maken een lekker potje in de camper vandaag en wat later op de avond begint het alweer te regenen.

30 augustus
aankomst Weddersleben 17.30 uur
Km 75661

Het heeft zo ongeveer de hele nacht weer geregend en dat doet het ’s morgens nog steeds. We gaan eerst maar even naar de supermarkt vlak naast ons om weer wat te bevoorraden. Als wij net weer naar de stad willen belt Jaques op en praten we even bij over de vakantie. Hij geeft ook aan dat ik 7 september een afspraak heb met een Arbo arts. We spreken af die te laten staan en er later in de week nog even over te praten. In de stad aangekomen zijn we nog net op tijd om het klokkenspel te zien op de markt en verder maken we nog even een rondje door wat leuke straatjes en maakt Marian weer een heleboel mooie foto’s. We eten een hapje in een Griekse cafetaria waar we 5 jaar geleden ook al zijn geweest en Marian gaat daarna nog even Karstad door. Ze komt mij ook nog even ophalen, omdat ze een mooi regenjack voor mij gezien heeft voor een leuke prijs.Het is inderdaad een mooi jack en ik koop het dus maar. Daarna terug naar de camper want ik ben weer heftig aan uitrusten toe. We zijn er nog maar net als het weer begint te plenzen en we besluiten om verder te gaan richting Harzgerode. Het is een prachtige weg dwars door de Harz en onderweg staan we twee keer stil om de stoomtrein van de Harz-smalspoorweg langs te laten gaan. Als we in Harzgerode aankomen blijkt de parkeerplaats waar we met de camper kunnen staan opgebroken te zijn en moeten we verder rijden richting Weddersleben bij Quedlingburg. Daar komen we bij Hotel ‘Alte Muhle” te staan en gaan er ’s avonds iets eten. Het eten is niet slecht maar het is er wel somber en doodstil. Een beetje deprimerende stemming hangt er in zo’n oude omgebouwde fabriek. Morgen gaan we door naar Quedlingburg dat hier maar 3 km vandaan is. Er schijnt tegenwoordig ook een camperplaats te zijn. We gaan dat maar eens uitzoeken

31 augustus
Aankomst Quedlingburg 10.30 uur
Km 75669 kosten € 3,- per 24 uur

We gaan na het ontbijt richting Quedlinburg. Dat is maar een paar kilometer van hier en we zijn er dus zo. Volgens de waardin van “Alte Muhle” zie je de camperplaats zo, maar dat blijkt in de praktijk toch iets anders te zijn. We rijden een aardig rondje en zijn al bang dat wij heel de stad niet te zien krijgen als wij even nog naar P gaan die ergens rechts is aangegeven. En zie daar, een prachtige camperplaats voor 6 campers waar nog net 1 plaats voor ons vrij is. Eindelijk een beetje geluk lijkt het. De camperplaats is nieuw en voorzien van alle gemakken dus blijven we hier maar 2 nachten voorlopig. Quedlinburg staat als gehele stad op de Unesco Wereld erfgoedlijst en is zo ongeveer een compleet openlucht museum. De stad is ruim 1000 jaar oud en bestaat grotendeels uit vakwerkhuizen uit de 16e en 17e eeuw. We gaan eerst maar naar het slot en kerk boven de stad en bezoeken daar de kerk en het slotmuseum. Daarna naar beneden en richting markt. Daar eten we wat bij (natuurlijk!!!!!) een Griek. Het is zoveel dat wij het vanavond maar even rustig aan doen. Dan nog even rondlopen en een rondrit maken met de Bimmelbahn. Erg leuk en je ziet erg veel van de stad. We lopen nog even over de markt en ik merk dat ik het eigenlijk wel even gehad heb en nodig moet rusten. Dat doen we dan maar en gaan terug naar de camper, waar als we net zijn aangekomen een regenbui losbarst. Goed getimed dus weer.

1 september

We blijven vandaag nog in Quedlinburg en gaan eerst naar het vakwerkmuseum. Ik blijf even buiten wachten want trappen lopen kost erg veel moeite. Ik benut de tijd door even met Jacques te overleggen over volgende week in nederland. Daarna gaan we door naar de markt waar vandaag ook echt markt is. Erg gezellig daar. Na een cappuccino gaan we door om nog een heleboel oude straatjes en vakwerkhuizen te bekijken. Terug op de markt even lekker een hapje eten en daarna terug naar de camper waar ik even plat ga. Marian gaat in die tijd nog even verder met een aantalbelangrijke huizen te bekijken. Na terugkomst gaan we bij een lokale brouwerij een grote schwartzbier drinken en nemen er ook nog een paar mee voor thuis. De heuvel tegenover de camper is nog onontgonnen gebied voor Marian dus kan zij het niet laten om voor het eten nog even de heuvel op te klimmen om de huizen daar vast te leggen op haar digitaal. We eten in de camper vanavond en gaan morgen door naar Bad Bentheim.

2 september Bad Bentheim
Aankomst: 15.30 uur
Camperplaats gratis

Na het ontbijt rijden we een mooie route via Hannover richting Bad Bentheim. We vinden de camperplaats bij het zandsteenmuseum aan de voet van de burcht snel. Er staan nog meer Nederlandse campers, maar dat is zo dicht tegen de grens ook te verwachten. We maken een korte verkenningswandeling door het stadje en komen zo ook langs de mooie burcht die boven op een heuvel ligt. Aad gaat terug naar de camper om wat uit te rusten en Marian gaat het kasteel nog even bezichtigen. We blijven maar één nachtje, maar het is een plaats om terug te komen

3 t/ 5 september Bunschoten
camperplaats bij de jachthaven € 10,-

We hebben met een heel stel campervrienden afgesproken om dit weekend in Bunschoten de visserijdag te bezoeken. We zijn totaal met 12 wagens en staan heel gezellig allemaal achter de grote botenhal bij elkaar. Van de havenmeester mogen we ’s avonds de hal gebruiken om het wat feestelijk te maken.
Zaterdag is de visserijdag en het is hartstikke druk en gezellig in het dorp. Overal opgetuigde boten en heel veel leuke dingen rond het marktplein en de haven. Zondag slapen we allemaal een beetje uit en luieren nog een beetje. In de loop van de middag gaat iedereen weer richting huis.

6 september
een dagje thuis

7 t/m 10 september Manderveen.
SVR camping Slutkeboer
€ 15,- p.d.

We gaan in de loop van de morgen richting Manderveen in Twente, waar we een plekje hebben op een kleine boerderijcamping die goed is ingericht voor campers. Een prachtige omgeving en een mooie rustige plek om te staan.

8 september
We fietsen naar Tubbergen. Wat een prachtige omgeving om te fietsen is het hier. De terugtocht gaat weer over andere wegen die allemaal even mooi zijn.

9 september
We fietsen weer langs allerlei weilandjes, bosjes en dorpjes om uiteindelijk in Ootmarsum te eindigen. Het heeft een leuk openluchtmuseum en een paar gezellige winkelstraten. Geen straf om hier te wonen vinden wij.

10 september Op de camping liggen de beschrijvingen van een aantal fietstochten en vandaag gaan wij er een rijden die deels door Duitsland gaat. De grens is hier maar een paar kilometer vandaan. Bij een oude watermolen die wij onderweg tegenkomen is ook een pannenkoeken restaurant. We hebben inmiddels ontdekt, dat dit hier een zeer geliefde vorm van uit eten is, want je kunt overal en in ieder restaurant in de omgeving pannenkoeken eten.

11 & 12 september Goor
gratis camperplaats langs de spoorlijn bij de VVV
wel voorzieningen!
Ook hier is de omgeving zeer geschikt voor fietstochten. Onderweg komen we een nieuw kantoor tegen dat helemaal gebouwd is in de stijl van Hundertwasser. Heel apart om dat hier tegen te komen. We rijden door en komen in Diepenheim terecht. Een klein plaatsje met een heel lange historie en een prachtig kasteel. Ook hier is bij een restaurant een camperplaats.
Onderweg terug komen we nog twee kastelen tegen met schitterende tuinen en een groot koetshuis bij een van de twee.
Er komt nog een stel bij ’s middag en we staan dan met drie campers daar. We drinken koffie met de hele club buiten op het “terras” .
Zondag is het echt de laatste dag van onze vakantie en gaan we in de loop van de middag weer richting huis.